Bram van der Wouden



 
 
 

Nieuws

 
 

Laatste nieuws

31 mei 2007
Zie het verslagje van het grote
Dakarfeest

 

8 april 2007:
Bram is in Dakar en als 10e in het totaal van alle rijders geëindigd en zelfs 4e van de solorijders!

30 maart 2007:
Bram dacht dat hij uitgevallen was, want zijn achterbrug was gebroken. Maar er kwam net een assistentie wagen voorbij die een achterbrug bij zich had. Dus vandaar dat hij een tijd stil gestaan heeft. Maar hij rijdt weer

   
 

Zie hier de nieuwbulletins van Wies
Zie hier de reakties van fans

 


Bram in de Pers

De Telegraaf Reiskrant

ma 26 mrt 2007, 23:23
Op naar Afrika
AMSTERDAM - Dag3: De stoppelbaarden verschijnen, spanningen komen boven tafel, men wordt onderling toe- en uitgelachen, de eerste –nu nog onschuldige- schuifpartijen zijn geweest en teams schatten elkaar stilletjes in: wie haalt het wel en wie niet? Je zou dus kunnen stellen dat de rally Heroes Legend in zijn ritme is gekomen terwijl de temperatuur richting de Spaanse zuidkust stijgt.

Frank van Nimwegen buffelde op onze klassieke BMW de 550 kilometer lange verbindingsetappe naar Almeria haven. Jos Bourgondien, vanwege zijn vele sporen in het zand ook wel Jos van de Cross, zette voor ons team 18 een mooie special neer in de feeërieke omgeving van het plaatsje Los Olmos, door God neergelegd in het noordoosten van de provincie Valencia. ,,Het was een doordachte methode om ons te laten wennen aan het rijden met een roadbook vanwege de ‘verplichte’gemiddelde snelheid was de valkans klein. Toch was deze proeve wennen. Wij Nederlandse crossers rijden op zand, hier dicteren de rotsen en losliggende keien. Ook de lengte van de hellingen is uitdagend. Zo lang zie je ze bij ons niet.”

Direct na die special komen we oude bekende Bram van der Wouden tegen. Zwarte vegen op zijn gezicht en licht bedrukte grimas. ,,Zowel de tripmaster als de GPS doen het niet. Problemen met de gelijkrichter. Dat moet wel zijn opgelost voordat we morgen in Afrika aankomen,” weet de sympathieke man uit Zevenhuizen. We kennen Bram nog van onze Telegraafselectiedagen waar vele honderden motorenthousiasten zich voor opgaven om mogelijk het derde lid van ons team

Tête de la Course te worden. Van der Wouden herinnert zich: ,,Ok ik viel af, balen, maar het was een eer om tot de laatste vijf door te dringen. Toen ik niet met jullie meekon, heb ik nog diezelfde avond een masterplan met mijn vriendin in elkaar gezet. Ik moest en zou naar Dakar.”

Het succes daarvan staat voor ons: een man met een missie en een volgeplakte XT 500. ,,Ik heb in totaal drieëntwintig sponsors gevonden, goed voor een budget van vijftienduizend euro. Die gaan wel op.”

Van der Wouden heeft er alle vertrouwen in om op 7 april bij Lac Rose aan te komen. ,,Kijk een vieze onderbroek of shirt zijn niet het probleem. Ik zie alleen op tegen het navigeren in de Sahara. Je moet dan informatie van de GPS in relatie brengen met de informatie van het roadbook. Lastig.”

Nog een paar uur en dan op de boot richting Nador, Noord Marokko.
Bram van der Wouden, een man met een missie... en een budget.

Het doel komt dichterbij. Het zal fascinerend zijn hoe deelnemers en organisatie van deze jonge rally zich onder de tergende Afrikaanse zon houden.

© 1996-2007 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.

HET KANAAL:

Op de motor het avontuur tegemoet

'Mijn vriendin weet wel dat ze me niet kan tegenhouden'

ZEVENHUIZEN - Motivalie en vastberadenheid kan Zevenhuizenaar Bram van der Wouden niet, worden ontzegd. Sponsors spreken, Informatie verzamelen, kortom: allerlei voorbereidingen treffen en tussendoor ook nog eens zorgen dal de motor op de juiste wijze wordt geprepareerd. Bram van der Wouden neemt van 3 tot en met 19 maart deel aan de Heroes Legend, een monstertocht met wedstrijd-element in de geest van de originele Parijs-Dakar-rally.

"De Parijs-Dakar, zoals die onlangs werd verreden, heeft niets meer te maken met het oorspronkelijke gedachtegoed van de rally" zegt Bram van der Wouden. "Het is een kwestie van geld geworden. Net als er bljvoorbeel bij de Tour de France ieder jaar wordt gestart vanuit een andere plaats, is dat nu bij Parijs-Dakar ook zo. De hoogste bieder krijgt de start. Zo simpel is het". De rally waaraan de Zevenhulzenaar gaat deelnemen, heet de Heroes Legend, "Daarmee gaan we terug naar de Parijs-Dakar zoals die in 1979 werd gereden" vertelt hij. "Dus met je motor van Parijs naar Dakar, verdeeld over vijftIen etappes met een totale lengte van ongeveer 7000 kilometer. Niet commercieel en dus ook met de middelen uit die tijd". Dat betekent dat er door de deelnemers gekozen kan worden uit twee type machines: Het klassieke model BMW GS en de Yamaha XT5OO. Bram van der Wouden koos voor de laatste en schafte onlangs een dergelljke motor aan. Deze staat nog volledig uitgekleed in de schuur en moet dus nog helemaal worden geprepareerd.

Inschrijving
De interesse om deel te nemen aan de Heroes legend, komt voort uit een artikel dat Bram van der Wouden las In De Telegraaf. "Ze zochten een rijder voor het door De Telegraaf te sponsoren team. Hiervoor kon worden Ingeschreven. Dat heb ik gedaan en uit de honderden aanmeldingen werd ik met 49 anderen geselecteerd. Van die vijftig man bleven er uiteindelijk vijf over, onder wie ikzelf. Na een aantal tests - ook psychologische - ben ik het uiteindelijk
net-niet geworden. Als tweede kwam ik op de lijst terecht; als reserverijder dus." De Interesse voor het evenement was inmiddels echter zodanig groot geworden, dat Bram besloot alsnog deel te nemen. "Er was best al veel publiciteit rond mijn eventuele deelname geweest", legt hij ult. "En bovendien werd ik in de gelegenheid gesteld om tegen een gereduceerde prijs mee te doen. Normaal Is het inschrijfbedrag 18.000 euro, maar nu kon ik inschrijvèn voor 5.000 euro. Hierdoor kom ik op een totaalbudget van ongeveer 10 à 12.000 euro. Een groot bedrag natuurlijk, maar het was dusdanig gereduceerd, dat dit mijn
kans was. Het was nu of nooit en ik was niet meer tegen te houden. Ook niet door mijn vriendin Wies, nee." Ter vergelijking: Parijs-Dakar In de huidge vorm vergt een budget van 80.000 euro. "Dat is niet te behappen. Het bedrag dat ik nu kwijt ben, is te overzien." De klasse waarvoor Bram van der Wouden heeft ingeschreven, is de Iron Man klasse. "Dat betekent zoveel als: van begin tot eind zelf rijden," aldus Bram. "Je hebt ook een teamcategorie, waarrin ook proeven met auto's zijn opgenomen. Ik rij alles zelf, waarbij ik gebruik kan maken van een heel team begelelders. Bovendien ben ikzelf monteur van beroep, dus als er iets stuk gaat kan ik daar in veel gevallen zelf ook iets aan doen. Het is namelijk zo, dat het begeleidende team niet meerijd, maar van etappeplaats naar etappeplaats rijdt over de meer begaanbare wegen. En als echt de nood aan de man is, zijn er allerlei hulpmiddelen, waaronder een GPS-systeem en nood-lawinepijlen. De risico's zijn dus beperkt."

Steun
Omdat het Heroes Legend avontuur heel veel kosten met zich meebrengt, kan Bram van der Wouden alle financiële steun gegebrulken. "Ik heb een 'club van 50' opgericht." legt hij uit. "Door een donatie van 5O euro worden deelnemers dan tijdens de rally op de hoogte gehouden van het verloop. Bovendien is er na de rally, een groot schuurfeest. waarvoor alle sponsors zijn uitgenodigd. Voor bedrijven zijn er hiernaast andere mogelijkheden. BIjvoorbeeld een naamsvermeldfng op motor en/of kleding en eventuele reclame tijdens regionale TV-uitzendingen. Op de website www.bramnaardakar.nl is alle informatie terug te vinden.

Heroes legend uitgesteld

ZEVEN HUIZEN - De Heroes Legend, waaraan Zevenhuizenaar Bram van der Wouden deelneemt, is uitgesteld. Aanvankelijk zou de race starten op 3 maart, maar vanwege verkiezingen in Mauretanië is dit verschoven naar 24 maart. De Heroes Legend is de Parijs- Dakar rally zoals die ooit is begonnen. Bram van der Wouden neemt deel met zijn XT500. In deze monstertocht gaan deelnemers terug naar de Parijs-Dakar zoals die in 1979 werd gereden. Dus met de motor van Parijs naar Dakar, verdeeld over vijftien etappes met een totale lengte van ongeveer 7000 kilometer.
Op de website www.bramnaardakar. nl is alle informatie over de rally terug te vinden.


WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN:

"In de woestijn kun je serieus de weg kwijtraken"

REGIO - In vijftien dagen van onder de Eiffeltoren in Parijs naar het Lac Rose in Dakar, Senegal. Zevenduizend kilometer in totaal. Door onherbergzaam gebergte en uitgestrekte woestijn. "Een tel van concentratieverlies kan funest zijn", vertelt Bram van der Wouden (32) uit Zevenhuizen. Hij rijdt in maart op zijn Yamaha XT 500 mee in de 'Heroes Legend' Parijs-Dakar, maar dan met oude motoren. Speciale 'desert'-banden met massieve binnenband, een ander uitlaatsysteem met meer vermogen, een grotere tank, van 22 liter, want. het eerst volgende tankpuntis steeds tweehonderd kilometer verderop. Aangepaste vering en een motorblokbeschermer tegen opspringende stenen. Van der Wouden sleutelt deze dagen nog flink aan zijn Yamaha om straks het alles behalve geplaveide parcours te kunnen trotseren. Een niet ongevaarlijke rit weet hij. "In de woestijn kun je serieus de weg kwijtraken. En als je van de route afwijkt, liggen afgronden op de loer." Daarnaast doorkruist de motorrijder in Afrika arme gebieden. Aan de grensovergangen is men van corruptie niet vreemd. "Dan kun je je navigatie- en etracksysteem maar beter goed opbergen", aldus Van der Wouden.

Navigatie, concentratie, rijvaardigheid en beheersing. Daár komt het tijdens de Heroes Legend op aan. In tegenstelling tot de 'moderne' Dakar-rally, die onlangs verreden werd. Daar draait het puur om snelheid, het traject zo snel mogelijk afleggen, met alle risico's en ongelukken van dien. Deelnemers van de Heroes Legend moeten het. parcours met een gemiddelde van zestig km/u afleggen. Langzamer of sneller leidt tot strafpunten. Hubert Auriol, organisator van de eerste Parijs-Dakar (1979) zag zijn rally steeds verder vercommercialiseren. De fabrieksbelangen werden groter. Er werd steeds minder aan het toeval overgelaten. Het avontuur en de romantiek van weleer verdwenen. "Laten we het weer eens zo doen als toen", luidde op een gegeven moment Auriols wens. Met als gevolg in 2005 de eerste Heroes Legend, voor tot halverwege de jaren '80 gefabriceerde modellen. Voor Bram van der Wouden begon het allemaal met een oproep in de Telegraaf. Gezocht: motorrijder voor het Telegraaf Dakar-team. Van der Wouden reageerde en drong door tot de selectie van vijftig man. Tijdens de selectiedag bracht zijn rijvaardigheid hem bij de laatste vijf. Alleen een psychologische test stond de vervulling van een grote wens nog in de weg. Hij werd tweede, reserverijder. Een droóm aan diggelen. Einde verhaal? In tegendeel, vertelt Van der Wouden. Juist door dat hij zo ver gekomen was in de kwalificatie voor de Dakar rally, lieten de rganisatoren van Heroes Legend hem voor eenderde van het geld meedoen. Hij kon gebruikmaken van de assistentiefaciliteiten van andere teams. Het enige wat Van der
Wouden nog moest regelen was de motorfiets. "Een kans die ik niet wilde laten liggen." Ter voorbereiding zoveel mogelijk motoruren, 'Of the road trips': baggertochten over landerijen in de Achterhoek en Brabant die tussen september en maart gehouden worden, als de oogst van het land is", vertelt de crosser. "Daarnaast Endurowedstrijden, veel wenden en keren, over een zwaar parcours met crossproeven onderweg." En verder regelmatig naar de sportschool voor krachttraining. Om het financiële plaatje rond te krijgen, zocht Van der Wouden sponsors. Daarnaast richtte hij een 'Club van Vijftig' op. "Vrienden en kennissen storten vijftig euro en worden per mail op de hoogte gehouden van mijn race. Als Ik Dakar haal wordt er voor hen een feest georganiseerd."

Op 3 maart gaat de Heroes Legend van start. "Een groot avontuur", verwacht hij, "De Dakarrally staat bekend als de zwaarste ter wereld en dat met oud materiaal." Hij kijkt uit naar zijn rit door de woestijn. "Een machtige belevenis. Groot, wijds, indrukwekkend." Hij hoopt de finish te halen, stelt hij. "Maar makkelijk zal het niet zijn." Meer informatie over de voorbereiding op de race en het avontuur zelf is te vinden op de website www.bramnaardakar.nl.

   
  Pagina bijgewrkt op 31.05.07