(hier ook als PDF bestand te downloaden)

Persinformatie

HEROES LEGEND 2007

DROMEN KOMEN TOT LEVEN IN EEN MYTHISCHE REIS

 

ORGANISATIE

Heroes Legend Benelux

postbus 420

4940 AK Raamsdonksveer  

Tel: +31 (0)162 576 580

of  +31 (0)6 250 64 196

www.heroeslegend.com

MEDIA-INFORMATIE

Voor Nederland en België

Marcel Vermeij

Marcel.vermeij@travelmaniacs.nl

medias@heroeslegend.com

Tel : +31 648 40 80 35

HEROES LEGEND… DE TWEEDE EDITIE GAAT VAN START

De helden die aan de eerste editie van Heroes Legend meededen, hebben het allemaal gehaald. Na meer dan 6500 kilometer paden, woestijn en avontuur stonden ze aan de oever van het Lac Rose, vlakbij Dakar. En te horen aan hun enthousiaste, soms emotionele verhalen was het een geweldige ervaring.

De teams waren zo gelukkig met de ervaring die ze hebben opgedaan, dat dit voor Hubert Auriol – wedstrijdleider en organisator van het evenement – alle reden was om de eerste Heroes Legend als zeer geslaagd te beschouwen. En alle reden ook voor een tweede editie, die op 3 maart 2007 van start gaat aan de voet van de Eiffeltoren.

Het principe

Avontuur, dat is de basis van Heroes Legend. Een avontuur van een team dat als belangrijkste opdracht heeft de klassieke motor naar Dakar te brengen.

Het team, dat zijn drie of vier mensen.

De motor, een Yamaha XT500 of een BMW R80GS.

De auto, elke willekeurige maar goed functionerende 4x4.

Het idee van Heroes Legend is simpel: geef de liefhebbers van motorrijden, Afrika en avontuur de kans om mee te doen aan een tocht van Parijs naar Dakar onder de best mogelijke omstandigheden. Maak het haalbaar voor iedereen die de droom heeft, door de kosten niet te hoog te maken, door er geen race tegen de klok van te maken, door de teamprestatie de boventoon te laten voeren, door het een evenement te maken waarin kameraadschap voorop staat. Heroes Legend is voor klassieke, legendarische motoren – behalve de Yamaha XT500 komend jaar ook de BMW R80GS en R100GS. Alle leden van het team, dat bestaat uit drie of vier personen, mogen bij toerbeurt op die motor rijden. De andere leden verlenen ondersteuning met een 4x4-auto, die ook een aantal voor het klassement tellende proeven rijdt.

Yamaha en BMW

Behalve de Yamaha XT500, waarmee de eerste Parijs-Dakar werd gewonnen, is Heroes Legend volgend jaar ook open voor de BMW R80GS/ R100GS. Met die machine won Hubert Auriol Parijs-Dakar twee keer, in 1981 en 1983. Net als de XT500 is de GS een motor die bij uitstek geschikt is voor lange ritten in de woestijn. De machine kan elk terrein aan, is betrouwbaar, eenvoudig in onderhoud en prettig te besturen voor iedereen.

De Yamaha XT500 is een motor die tussen 1976 en 1990 gebouwd werd. Het was het antwoord op de dringende vraag naar motoren die zowel op de weg als op ruw off-road-terrein uit de voeten kon. De BMW – de G staat voor Gelände (terrein), de S voor Strasse (weg) – was de eerste all-road tweecilinder, gemaakt voor lange ritten met tegelijkertijd verbazingwekkend goede off-road eigenschappen. Alle van de BMW R80GS en R100GS afgeleide modellen die tussen 1980 en 1996 gebouwd zijn, mogen meedoen, zolang ze maar een twee-kleppensysteem hebben.

80 teams

Eén motor, één 4x4-auto, drie of vier personen: zo ziet een Heroes Legend-team er uit. Elk team bepaalt zelf wie van hen er op de motor rijdt en wanneer. Ruilen mag zo vaak als gewenst. Een team kan ook besluiten dat er maar één iemand van Parijs naar Dakar op de motor rijdt. Die teams doen mee in het Iron man-klassement.

Met elke dag één of twee proeven die meetellen voor het klassement – zo’n 300 kilometer van de gemiddeld 500 die per dag worden afgelegd – is er voor ieder niveau iets te beleven. Zowel ervaren woestijnratten als groentjes komen aan hun trekken.

De 4x4-wagens zullen ook een aantal proeven rijden, die meetellen voor het klassement. De assistentie-auto’s dragen zo ook echt bij aan de teamprestatie.

Elke teamsamenstelling is mogelijk. Aan de eerste Heroes Legend deden gezinnen mee, teams die bestonden uit collega’s, vrienden van een motorclub, maar ook teams die met bemiddeling van de organisatie werden samengesteld uit mensen die elkaar niet eens kenden.

Aan Heroes Legend 2006 deden mensen van uiteenlopende pluimage mee en allemaal merkten ze dat het in de woestijn niet uitmaakt wie je bent en wat je doet. Daar is iedereen gelijk en heeft iedereen dezelfde doelen. 

De leeftijd van de deelnemers varieerde van 19 jaar tot 63 jaar. Er waren Nederlanders, Belgen, Fransen, Duitsers, Oostenrijkers en Amerikanen bij. Er deden tandartsen, artsen en directeuren van grote bedrijven mee, maar ook lassers, landbouwers, bakkers, wegwerkers, it-deskundigen, produktiemedewerkers, studenten…. Er waren deelnemers met jarenlange ervaring in onder meer de Dakar Rally, maar ook mensen die nog nooit een roadbook van dichtbij hadden gezien. Sommigen deden mee als liefhebbers van oude motoren, anderen als liefhebbers van de woestijn.

 

De geest van vroeger

Heroes Legend is geen remake van de eerste Parijs-Dakar, maar de geest van de oude rally’s herleeft wel. Net als vroeger gaat het om kameraadschap. Samen met mensen met dezelfde passie, met dezelfde dromen, met dezelfde motor een gemoedelijke wedstrijd rijden. De strijd is niet tegen elkaar, maar met elkaar.

Heroes Legend is een wedstrijd, maar geen race. Het doel is iedereen ’s avonds voor het donker in het bivouac te laten zijn en iedereen te laten aankomen in Dakar. Het klassement is van ondergeschikt belang: er is wel een winnaar, maar er zijn geen verliezers.

De bivouacs, op vaak sprookjesachtige locaties midden in de woestijn, ver van de bewoonde wereld, versterken de teamspirit. Daar komt iedereen ’s avonds samen, daar worden bij een heerlijke maaltijd, de verhalen verteld en de ervaringen gedeeld.

Na de start op de Place du Trocadero, aan de voet van de Eiffeltoren, zijn er twee klassementsproeven in Europa – één in Zuid-Frankrijk en één in Spanje, alvorens de teams oversteken naar Marokko. Daar rijden de Heroes door adembenemende landschappen via het Atlasgebergte naar het zuiden, door de uitgestrekte woestijn van Mauritanië naar het kleurrijke Senegal.

In de proeven komt het aan op gelijkmatigheid, regelmaat en navigatie. De weg van A naar B vinden met behulp van het roadbook en kompas, rijden op een gemiddelde snelheid, de motor beheersen in ruw terrein: daar gaat het om.

Hubert Auriol

Op Tweede Kerstdag 1978 was Hubert Auriol één van de deelnemers aan de start van de allereerste Parijs-Dakar. Hij reed op de Yamaha XT500. Een paar jaar later, in 1981, won de in Ethiopië geboren Fransman de rally voor het eerst, met de BMW GS. In 1983 herhaalde hij dat kunststukje. Eind jaren 80 stapte hij na een raceongeluk over naar de auto, om in 1992 de rally, die dat jaar naar Kaapstad voerde, voor de derde keer te winnen. In 1995 werd hij wedstrijdleider en directeur van de organisatie. Dat deed hij tot en met 2003.

De droom die Auriol destijds had, ziet hij nu terug bij de deelnemers aan Heroes Legend. ,,Ik zie dezelfde schittering, die ik toen had, in de ogen van de mensen nu. De droom om Dakar te bereiken leeft bij heel veel mensen,’’ zegt hij. ,,Maar in de huidige tijd is het vrijwel niet meer te realiseren. De Dakar Rally is voor ‘gewone’ mensen te duur en te veel een wedstrijd geworden. Heroes Legend biedt mensen de kans om op de motor naar Dakar te gaan. Het is haalbaar voor iedereen.’’

De eerste editie van Heroes Legend was een succes. Alle 24 teams haalden de finish. De droom van velen kwam uit. ,,In het team dat won, zat een man die al acht keer had meegedaan aan de Dakar Rally,’’ vertelt Auriol. ,,Alle keren was hij uitgevallen. Maar nu kon Simon Droux zijn droom zien uitkomen. Als ik de vreugde, de emotie, het pure geluk van zo’n man zie aan de finish bij het Lac Rose, weet ik dat we veel mensen dat geluk kunnen geven.’’

Auriol (54) bedacht en leidde de eerste Heroes Legend samen met Henk Verschuren en Roel den Braven. De Brabantse ondernemers zijn al jaren betrokken bij de motorsport en de Dakar Rally in het bijzonder.

De Frans-Nederlandse staf - bestaande uit mensen met veelal jarenlange ervaring met woestijnrally’s - onder leiding van Auriol, staat garant voor een sfeervol, spannend, succesvol en veilig avontuur.


INFORMATIE


www.heroeslegend.com is de website van de organisatie. Hier vindt u alle informatie over het evenement, met foto’s, video, verhalen en interviews. Tijdens de rally biedt de website dagelijks alle uitslagen, quotes, persinformatie en fotomateriaal. Ook kan de wedstrijd in real-time worden gevolgd, dankzij het satellietvolgsysteem E-track.

Dit systeem wordt op alle deelnemende voertuigen – zowel de auto’s als de motoren – verplicht aangebracht. De belangrijkste functie van E-track is de veiligheid: het stelt de wedstrijdleiding in staat om in het oog te houden waar alle voertuigen zich bevinden, tot op de meter nauwkeurig.

Daarnaast geeft E-track de deelnemers in noodgevallen de mogelijkheid om alarm te slaan. Met een simpele druk op de knop wordt de precieze positie van de deelnemer doorgegeven aan het controlecentrum van de wedstrijdleiding.

Gedurende de gehele tocht is medische zorg in de buurt. Artsen volgen het traject met auto’s op het parkoers en vanuit een helikopter boven de route. In elk bivouac is altijd een staf van ervaren artsen aanwezig. Deelnemers sluiten een verplichte verzekering af die voorziet in repatriëring naar Europa in het geval dat nodig is. De etappes worden ‘gesloten’ door een bezemwagen. Motoren die de route niet kunnen volbrengen, worden veilig naar het bivak gebracht. 

De route voor de tweede editie van Heroes Legend gaat van Parijs (Place du Trocadero, bij de Eiffeltoren) naar het Lac Rose bij de Senegalese hoofdstad Dakar. Het parkoers loopt via Zuid-Frankrijk en Spanje naar Marokko, door Mauritanië naar Senegal.

Het Marokkaanse deel van de route, langs de oostkant van het land, door de Atlas, is in juni voor het grootste deel uitgezet door het team van Dominique Rochette. Het volgende deel wordt in oktober uitgezet.

Dagelijks wordt er zo’n 500 kilometer afgelegd, waarvan 200 tot 300 kilometer off-road is en meetelt voor het klassement. Elke dag zijn er één of twee wedstrijdproeven.

Het avontuur wordt spannender als er een vleugje competitie aan vast zit. Iedereen die het Lac Rose bereikt is een winnaar en iedereen die de finish haalt, krijgt een trofee. Naast de eeuwige roem zijn er natuurlijk wel diverse klassementen. In de wedstrijdproeven zijn punten de verdienen die tellen voor het klassement.

Punten worden in de wedstrijdproeven behaald door zowel de motorrijder als de mensen in de assistentiewagen. Het algemeen klassement weerspiegelt waar het in Heroes Legend om gaat: de teamprestatie.

In principe mag ieder teamlid op de motor rijden, maar teams kunnen er ook voor kiezen één iemand alle kilometers op de motor te laten afleggen: de Iron man. Voor die doorbijters is er een apart klassement.

De 4x4-auto’s hebben een belangrijkere rol gekregen. Behalve assistentie verlenen aan de motorrijder, doen ze ook mee aan klassementsproeven. De wagen moet in goede conditie zijn: als de auto niet betrouwbaar is, kan die ook niet functioneren als back-up voor de motoren en geen punten voor het klassement behalen. Auto’s mogen om die reden niet ouder zijn dan tien jaar.

BELANGRIJKE DATA

1 en 2 maart

Administratieve en technische controle voor alle teams in PARIJS

3 maart          

Begin van het avontuur op de Place du Trocadero, aan de voet van de Eiffeltoren

4 maart          

Een etappe in het zuiden van Frankrijk

5 maart          

Een etappe in Spanje, vervolgens oversteek naar Marokko (Almeria – Nador)

17 maart        

Aankomst in DAKAR

Speciale wedstrijdproef aan het Lac Rose

Feest met prijsuitreiking


DE MOTOR

 

YAMAHA XT500

Monocilinder, 4-takt, 500 cm³

Trommelremmen

Dubbele schokdemper

Droge carter

27 PK-motor / 138 kilo

Eenvoudig en betrouwbaar ontwerp

Ontworpen voor lange afstanden op de weg en off-road

De essentie van avontuur

De XT500, die oorspronkelijk was bedoeld voor de Amerikaanse markt, voor de wedstrijden die daar “Baja” worden genoemd, viert in 2006 zijn dertigste verjaardag. Het was de eerste echte viertakt off-road motor die een succesvol alternatief bood voor de tweetakt crossmotoren, die moeite hadden met de verbindingsritten op de gewone weg.

De XT500 zag in 1976 het levenslicht en bleef in productie tot het eind van de jaren ‘80. In Europa werden meer dan 60.000 exemplaren verkocht. Dertig jaar later rijden nog duizenden XT’s rond en blijft de magie van het model intact.

Hubert Auriol:

,,Deze motor kwam op het juiste moment op de markt. Het was het begin van een nieuw tijdperk. Ik droomde van Afrika en móest er een hebben, wat niet eenvoudig was. De XT was meteen al legendarisch. Het geluid, de trillingen, de moeilijkheden om te starten als je de eerste kick-off miste… Voor deze machine was doorzettingsvermogen en handigheid nodig. Elke morgen moest je de anderen om hun machine aan de praat te krijgen!’’

BMW R80GS/ R100GS

Tweecilinder, flat twin van 649 cm³, 797 cm³ of 980 cm³

40/50/60 PK, 189 kg

Schijfremmen vooraan

Trommelremmen achteraan

Cardantransmissie

Kader, dubbel onderstel,

Eenarmige ophanging “Monolever” of “Paralever”

Carburator

Elektrische startmotor

De perfectie van avontuur

De BMW R80GS werd gepresenteerd in september 1980. De G staat voor Gelände (terrein), de S voor Strasse (weg). De motor was een uitgekiende combinatie van de mechaniek van de BMW R80 straatmotor en technische innovaties. De eerste polyvalente all-road tweecilinder, gemaakt voor lange ritten met tegelijkertijd verbazingwekkend goede off-road eigenschappen.

In 1981 won Hubert Auriol met deze BMW Parijs-Dakar. In 1983 deed hij die krachttoer nog eens over. Het was het bewijs van de perfectie van de motor.

Hubert Auriol:

,,Je moet de BMW GS even leren kennen, maar als je er vriendjes mee bent, is het een heerlijke motor. Het rijden in de woestijn is net zo’n bijzondere sensatie als met de XT. De wendbaarheid, het rijcomfort en de betrouwbaarheid zijn ongeëvenaard. De motor kan alle soorten terrein aan en is daarom uitermate geschikt voor een tocht als deze.’’


Een goede en betrouwbare XT500 of R80GS is te vinden bij:

In Frankrijk:

www.vd-classic.com

www.casteramotos.fr

www.sportmoto.com

www.touratech.com

In Nederland:

www.duursma-bmw.nl

www.munsters-motoren.nl

In Duitsland:

www.kedo.de - www.hpn.de

www.motorrad-schek.de

www.touratech.de

Een BMW kan worden geprepareerd bij:

www.casteramotos.com

www.hpn.de

www.touratech.com

www.kedo.de

www.duursma-bmw.nl

www.levalloismotos.com

www.arcueilmotor.com

Een Yamaha kan worden geprepareerd bij:

Les Ateliers du Désert

(Gérard Antony tel.+33 386 476 125)

www.kedo.de

www.vd-classic.com

www.touratech.com

www.munsters-motoren.nl

www.hvs83.nl

Een geprepareerde 4x4 kan worden gevonden bij Jugand Co. in Albertville (Frankrijk)

www.jugand4x4.com

HET AVONTUUR

Werner Bos, Team Nayak, met een grote grijns na afloop van de eerste wedstrijdproef in Olivet, in de stromende regen door de blubber: ,,Er stonden zoveel enthousiaste mensen langs de kant te juichen; ik voel me net een Grand Prix-winnaar!’’

Harry de Jong, team Qurius: ,,Het was zo ontzettend mooi dat ik heb zitten huilen van geluk op de motor. Ik heb het maar heel zelden, maar nu kon ik mijn tranen echt niet bedwingen.’’

Koen Verschuren, team Zeroes Legend: ,,Als er in de toekomst iets niet gaat, of als ik niet lekker in mijn vel zit, doe ik mijn ogen dicht en haal ik het beeld van de vallei in Marokko voor de geest. Het is het mooiste wat ik ooit heb gezien.’’

Bart Franssen, team Flying Dakar: ,,Ik ben heel blij dat ik deze rally met mijn twee kinderen heb kunnen doen. Het is bijzonder om zoiets samen te delen. Deze ervaring pakken ze ons nooit meer af.’’

Jérôme Coudurier, team Chambery Motors:  ,,Ik had 25 jaar niet meer motorgereden en dit was de eerste keer off-road. Nu mijn kinderen volwassen zijn en de deur uit zijn, kan ik mijn liefde voor motorrijden weer tot bloei laten komen. Ik merk nu pas hoezeer ik dit gemist heb.’’

Hubert Auriol, wedstrijdleider: ,,De teamgeest is geweldig. Het verloopt precies zoals ik had gehoopt en voor ogen had. Het is zo speciaal om te zien hoe al die verschillende mensen, met uiteenlopende achtergronden en van diverse nationaliteiten en culturen toch dezelfde taal blijken te spreken. Je kunt wel zeggen dat ik volmaakt gelukkig ben.’’

Bruno Pechaud, team Moto Journal: ,,Op het strand van het Lac Rose heb ik mijn motor in het witte zand geparkeerd en er een foto van gemaakt, als bewijs dat ik mijn motor naar Dakar heb gebracht. Ik kan nu ‘op mijn XT naar Dakar gaan’ van mijn lijstje ‘nog te doen’ schrappen.’’

Patrick de la Fontaine, team Island in the Sky: ,,Het is zo leuk om 25 jaar terug te gaan in de tijd en alles nog eens te beleven: dezelfde mensen, dezelfde motorfiets, dezelfde geweldige sfeer. De tijd lijkt soms te hebben stilgestaan, ook al zijn we nu oude mannen.’’

Marc Vorstenbosch, team Orange Spirit: ,,Ik heb er altijd van gedroomd om op de motor van Parijs naar Dakar te gaan. Zoals iedere moslim eens in zijn leven naar Mekka moet, zo moet iedere motorrijder eens in zijn leven naar Dakar. Straks kan ik iedereen vertellen dat ik heb meegedaan aan de allereerste Heroes Legend. Ik was erbij en ik heb het gehaald!’’

Noot voor de redactie:

Uitgebreidere interviews met deelnemers aan Heroes Legend zijn uiteraard altijd mogelijk. Van alle deelnemers aan de eerste editie is bovendien beeldmateriaal rechtenvrij beschikbaar. Van de deelnemende teams aan Heroes Legend 2007 houden wij u graag op de hoogte.

ORGANISATIE

Hubert Auriol

Wedstrijdleider, hoofd van de organisatie

Hubert deed 13 keer mee aan de Dakar Rally, won twee keer op de motor en één keer met de auto, voordat hij in 1995 directeur van de organisatie werd. In 2003 stapte hij op bij ASO, om in 2005 de organisatie voor Heroes Legend op zich te nemen. Hubert is een gepassioneerd liefhebber van de woestijn en weet als geen ander wat er komt kijken bij het meedoen aan en het organiseren van een rally.

1995/2003 DIRECTEUR DAKAR RALLY 

1994   DAKAR RALLY  CITROEN ZX     2de

1993   DAKAR RALLY  CITROEN ZX     3de  

1992   PARIJS-PEKING  CITROEN ZX     5de

1992   DAKAR RALLY  MITSUBISHI             Winnaar

1991   DAKAR RALLY  LADA SAMARA          8ste

1991   FARAO RALLY  LADA SAMARA            Winnaar

1987   WERELDRECORD IN LOCKHEED 18

1983   DAKAR RALLY  BMW                 Winnaar

1981   DAKAR RALLY  BMW                  Winnaar

1979   1STE DAKAR RALLY  YAMAHA           12de

Anne-Marie Gérandi

Algemeen coördinator, verantwoordelijk voor de contacten met de deelnemers

Anne-Marie werkt al 12 jaar voor en met Hubert Auriol. Zij was coördinator bij Citroën toen hij daarvoor wedstrijden reed en volgde Hubert naar ASO waar zij 10 jaar lang de deelnemersrelaties voor de Dakar Rally coördineerde. Na een kort uitstapje naar Volkswagen ging ze mee met Hubert toen hij de organisatie van de eerste Heroes Legend op zich nam. Anne-Marie kent Afrika van binnen en van buiten.

Roel den Braven

Logistiek, marketing en promotie voor Benelux

Roel is directeur van Belned, een groothandel in glas en glaszetprodukten. Als motorsportliefhebber sponsorde hij onder meer Eric Verhoef (Dakar Rally) en Jurgen van den Goorbergh (MotoGP). Roel is één van de initiatiefnemers van Heroes Legend.

Henk Verschuren

Verantwoordelijk voor de contacten met de deelnemers in de Benelux

Het eerste idee voor Heroes Legend kwam bij Henk vandaan, als liefhebber en verzamelaar van oude motoren en gepassioneerd motorrijder. Henk deed zelf mee aan de Dakar Rally in 2003. Hij is in het dagelijks leven directeur van een keten fotospeciaalzaken in Brabant en Zeeland.

Dominique Rochette

Verantwoordelijk voor de route en het roadbook

Dominique was technisch manager en later teammanager van het Yamaha Motor France-team in de Dakar Rally. Hij werkte 15 jaar met zevenvoudig Dakar-winnaar Stéphane Peterhansel. Dominique heeft 23 jaar rally-ervaring in zijn bagage.

Arnaud Guilloteau

Marketing

Een motorsportman sinds hij 12 was. Arnaud komt uit de advertentie- en marketingwereld en was vijf jaar hoofd van de marketing- en pr-afdeling van ASO, speciaal voor de Dakar Rally.

De staf van Heroes Legend wordt aangevuld en ondersteunt door ongeveer 30 mensen uit Frankrijk en Nederland die verantwoordelijk zijn voor de organisatie van de rally, vooraf, tijdens en naderhand.